Het antwoord vinden op de vraag “Wat vind ik leuk?” is de rode draad geweest, en is het eigenlijk nog steeds, staat voor Mascha centraal in haar zoektocht naar de volgende stap in haar carrière. “Ik heb dat heel bewust gedaan, omdat ik na verschillende banen al had bedacht dat ik geen baan moet gaan zoeken wat ik (al) kan, maar juist moet bedenken wat ik leuk vind. En naar iets wat bij mij past.”
“Ik ben mij breed gaan oriënteren. Middels een beroepen- en persoonlijkheidstest kwam ik erachter dat ik creatief kan denken, empathisch ben, zorgzaam, maar ook graag dingen mag regelen. Maar ja, wat kun je daarmee? Met deze kenmerken “onder de arm” ben ik op zoek gegaan en heb ik ervoor gekozen om de opleiding tot verpleegkundige (niveau 4) te gaan volgen, via Sensire.”
“Ik ben nog maar net begonnen, dus ik zit nog volop in de fase van het ontdekken. Het is wennen om weer naar school te gaan, wennen om “niks te kunnen”. Al mijn houvast is weg, gelukkig zijn de werkbegeleiders op de afdeling altijd in de buurt en krijg ik volop de ruimte. Ze geven veel tips en trucs, waardoor mijn vertrouwen langzaam opgebouwd wordt. En..gelukkig ben ik zelf wel van het motto “gewoon doen”, waardoor ik me ieder dag weer een stukje zekerder voel.”
Voor BBL-leerlingen die geen zorgachtergrond hebben en willen ontdekken wel tak van zorg (zorg thuis, wonen met zorg of revalidatie) het beste past, biedt Sensire de opleiding in de vorm van een carrousel aan, tenminste voor wie dat wil.
“Omdat ik de zorg helemaal nog niet ken, vind ik dit een hele mooie manier om te kunnen ontdekken. Het past echt bij mijn zoektocht, maar ik kan me ook voorstellen dat als je de zorg al wel kent, het fijn is dat Sensire ook de mogelijkheid biedt om op dezelfde afdeling te blijven. Echt maatwerk is mogelijk, net zoals het vraaggestuurde onderwijs. Dat wat ik in de praktijk zie neem ik mee naar school en ik kies de inhoudelijk workshops uit die daar het beste bij passen. En ik leer natuurlijk veel van het uitwisselen van ervaringen met mede-leerlingen. We bespreken casuïstieken en oefenen in de oefenlokalen op school. Ook weer een mooi voorbeeld van hoe mijn ontdekkingstocht steeds vervolg krijgt.”